Isparta, tamamı ihracata yönelik üretim yapan teknoloji ve serbest bölgelere de giremiyor. Anılan kanallardan Avrupa’ya; Dünya’ya ihraç odaklı açılamıyor. İleri teknoloji ile çalışan serbest bölgelerdeki fabrikalara ham madde de sunamıyoruz.
ÇOĞUNDA «SIFIR»
Isparta, TÜBİTAK Marmara Teknoloji, Trabzon, Trakya, Gaziantep, İstanbul, Kayseri, Mersin, Menemen ve Samsun Serbest Bölge’ye ihracat odaklı şekilde hammadde ya da ürün veremiyor. Ekonomi Bakanlığı’nın verilerinde anılan Serbest Bölgeler hep «SIFIR» olarak görünüyor. Sadece ve sadece Antalya ile Ege Serbest Bölge’ye girebiliyoruz. Total değeri de ne yazık ki 100 Bin Dolar’ı geçmiyor.
DEMİRYOLU, HEMEN- ŞİMDİ
Isparta’nın Orta Gelir Tuzağı’na yakalanmaması için tek çıkış rotası var: İhracat. Bunun için de Antalya Limanı’na demiryolu ile erişmesi gerekiyor. Bu açıdan yük taşımacılığını da kapsayan Yüksek Nitelikli Hızlı Tren yatırımının hayata geçirilmesi gerekiyor. Katma değeri yüksek ürüne yönelmesi gerekiyor. Geniş açıdan Isparta’nın sanayide reform yapması gerekiyor.
ALMANYA VE ABD’YE İHRACAT GERİLİYOR
Isparta’nın Serbest Bölge kanalı ile Avrupa ve Dünya’ya açılmasındaki sorunun yanı sıra ülkeler ölçeğinde sıkıntılar var
Zira Isparta’nın en güçlü dış ticaret bağlantısı kurduğu Almanya ile iletişimi her geçen dönem zayıflıyor.
Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) yayımladığı Ağustos 2015 İhracat Raporu da bu soruna işaret ediyor.
Isparta, Ağustos 2015’te Almanya’ya 1 Milyon 053 Bin 051 Dolar değerinde ihracat yapabildi. Temmuz’a kıyasla kayıp (eksi) – 16,80 olarak gerçekleşti. Ocak- Ağustos 2015 arasında ise Isparta’nın Almanya’ya karşı kaybı (eksi) – yüzde 17,94 olarak hesaplandı.
ANTALYA LİMANI’NA İNERSEK SERBEST BÖLGE İLE İLETİŞİM DAHA GÜÇLÜ KURULUR
Isparta sanayisinin Liman’a erişmesi gerekiyor. Bunun yolu da yük taşımacılığı da odaklı Hızlı Tren Projesi’nden geçiyor.