Türkiye'nin Tek Model Uçak Üreticisi Isparta'da
Sevdasını İşe Çevirdi, Maket Uçak İlgisiyle Para Kazanıyor
Isparta'da işadamı 58 yaşındaki Erdal Gündüz, maket uçaklara duyduğu ilgiyi Türkiye için yeni bir sektör haline getirdi.
Isparta'da işadamı 58 yaşındaki Erdal Gündüz, maket uçaklara duyduğu ilgiyi Türkiye için yeni bir sektör haline getirdi. Isparta'daki fabrikada 10 yıl önce maket uçak yapımına başladıklarını söyleyen Gündüz, havayolu şirketleri için yılda 100 bin maket uçak ürettiklerini ve bu konuda Türkiye'de ilk olduklarını anlattı.Isparta'da daha önce farklı bir sektörde faaliyet gösteren işadamı Erdal Gündüz, maket uçaklara olan ilgisi nedeniyle bu sektöre yöneldi. 2006 yılında Gülpetek Sanayi Sitesi'ndeki fabrikasında maket uçak üretimine başlayan Erdal Gündüz, günümüzde 23 işçiyle yılda 100 bin maket uçak üreterek Avrupa ve Çin pazarıyla yarışır hale geldi. Maket uçak üretimi konusunda hevesli olduğunu söyleyen Erdal Gündüz, "Maket uçak kolleksiyoneriydim. Maket uçaklara ilgim daha sonra maket uçak üretme fikrine dönüştü. Üretime başlamadan önce kendi maket uçaklarım vardı. Üretime başladıktan sonra da koleksiyonumu genişlettim" dedi.
'EL EMEĞİNE DAYALI İNCELİK İSTEYEN BİR İŞ'
Üretime başladıklarında bir firmayla çalıştıklarını, zaman içinde firma sayısının arttığını aktaran Erdal Gündüz, "Türk Hava Yolları ufkumuzu açtı. Türkiye'ye ciddi anlamda döviz girdisi sağladığımız gibi yurtdışına giden dövizin de önüne geçtik. Maket uçak işi el emeğine dayalı, incelik isteyen bir iş. Bu yönü ile istihdama açık. Firma olarak bu işte büyümeyi hedefliyoruz. Avrupa'da bu işe talep daha fazla. Firma olarak bu noktadaTürkiye piyasasına ancak yetebiliyoruz. Ama uçaklarımızın modeli ve kalitesi arttıkçaAvrupa pazarına da açıldık" dedi.
'PLASTİK UÇAKLARIN KALIP MALİYETLERİ DAHA FAZLA'
Uçak maketlerini plastik ağırlıklı yaptıklarını vurgulayan Gündüz, "Maket uçakların polyester ve metalden yapılanları da var. Fakat biz plastik ağırlıklı tercih ediyoruz. Plastik uçakların kırılmaz özelliği var. Polyester uçakların kırılması kolay. Plastik uçakların kalıp maliyetleri daha fazla. Gövdeler plastik enjeksiyon makineleri ile basılıyor. Daha sonra temizliği, birleştirme işlemleri yapılıyor ve boyanıyor. Uçakların üzerine firmaların isteklerine göre baskıları yapılıyor. Son olarak kuruması için vernik atılarak, ambalajı yapılarak sevkiyata hazır hale getiriliyor" diye konuştu.
SİPARİŞ ÜZERİNE ÜRETİLİYOR
Üretimlerini sipariş üzerine yaptıklarını vurgulayan Gündüz, kişiye özel talepleri de değerlendirdiklerini anlattı. Avrupa'da da bu işi yapan firmalar olduğunu ancak maliyetlerin düşük olması nedeniyle talebin daha çok Çin'e yöneldiğini kaydeden Gündüz, şöyle dedi:
"Biz kalite olarak Çin ile Avrupa'nın arasındayız. Kalitemizi giderek artırıyoruz. Avrupa'daki çok yüksek kalitede üretim yapan firmaların eteğine yapıştık. Yıl içinde uçağın boyutuna bağlı olarak 100 bin civarında model uçak üretiyoruz. Toplam ciromuzun yüzde 15'iniihracat için ürettiğimiz ürünler oluşturuyor. Geçen hafta Almanya'dan bir firma ziyaretimize gelerek üretim yerlerimizi ve modellerimizi inceledi. Şu anda Sırbistan'da perakende pazarına düzenli olarak maket uçak gönderiyoruz. 22 çeşit uçak modeli üretiyoruz. Ama yetmiyor. Şu anda 5 yeni kalıp daha hazırlıyoruz. Model sayısını 50'nin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz."