Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Kalkınma Bakanlığı'nın desteğiyle Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde Antalya'da 7-11 Ekim tarihleri arasında kapılarını 6'ncı kez açacak olan Yöresel Ürünler Fuarı'nın (YÖREX) için şu ana kadar 66 ilden 250 katılımcının sözleşme imzaladığı bildirildi.
Katılımcı sayının daha da artması için çalışmalar devam ediyor. Antalya Ticaret Borsası (ATB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır , gıda,turizm, tarım, tekstil,el sanatları,sanayi ve kültür alanında şehirlerin kendilerini en iyi şekilde tanıtıma imkanı bulduğu fuarın sadece ekonomik boyutuyla değil, sosyal boyutuyla da öne çıktığına dikkat çekti. Fuarda Anadolu’nun 12 bin yıllık birikimi, el emeği göz nuru ürünlerini doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine hepsini buluşturmaya çalıştıklarının altını çizen Çandır " Çünkü bizi biz yapan değerler özellikle de son günlerdeki olumsuzlukları görünce YÖREX bir kat daha anlam kazanıyor. Çünkü biz bir tarafımızda Diyarbakır, bir tarafımızda Edirne, bir yerde Muğla, bir yer de Trabzon hep birlikte kardeş olduğumuzu YÖREX stantlarında görüyoruz. Birbirimizin ürünleriyle, birbirimizi ziyaret ediyoruz. Türkülerimizde beraber eğleniyoruz, halaylar çekiyoruz, horonlar tepiyoruz. Böyle bir atmosferde YÖREX oluyor. Aslında tam bir Türkiye’nin DNA’sını çıkaran bir fuar yapılanması bu." diye konuştu.
YÖRESEL ÜRÜNÜN AVRUPA'DAKİ EKONOMİK HACMİ 60 MİLYON EURO
Fuarın sosyal boyutuyla birlikte ekonomik açıdan da katılımcılara önemli gelir kaynağı olduğunu söyleyen Ali Çandır, Türkiye’de kaybolmaya yüz tutmuş binlerce ürünün tekrar ekonomik hayata kazandırıldığını ifade etti. Çandır " Kıyıda köşede kalmış bu ürünlerin üretimini gerçekleştirdiğimiz zaman kırsalda yerinde istihdamı sağlamış olacağız. Özellikle üretimde kadınlar yer aldığı için kadın istihdamına büyük oranda destek sağlanacak. Bölge ve yöreye katkı sağlayacak. Ürünleri tanıtımını sağlarsak, o yörenin ekonomisine ve turizmine katkı konusunda olanak sağlamış olacağız. Türkiye’deki gıda tüketiminin yüzde 70’i yöresel ürünlerden oluşuyor. Sadece bu mutfak boyutu ile ele alırsak ama onun dışında tekstil ürünleri, el işlemeleri kültürümüzde önemli bir yeri var ancak, bunlar tescilli olmadığı için tam kaydını bilmiyoruz. Bugün Avrupa Birliği’ne(AB) baktığımızda sadece 60 milyar Euro’luk bir işlem hacminden bahsediliyor. Alkollü ve gazlı içecekler hariç. Avrupa bunu çok az sayıda yöresel ürünüyle yapıyor. Biz bu ürünlerimizi paketleyip, tüketiciye kazandırabilirsek, çok önemli bir potansiyel. Burada zaten, yakalamaya çalıştığımız unsur küreselleşmenin getirdiği hızla biz kendimize ait değerleri bırakıp başkalarının değerlerini daha çok tüketir olduk, özenir olduk. YÖREX’i de biraz da kendimize ait olan ürünleri, hem kendi insanımıza öncelikle tanıtıp, kullandırıp daha sonra da dünya insanıyla tanıştırmayı hedefliyoruz. Biz atalarımızdan kalan bu ürünleri çocuklarımıza, gelecek nesillere aktarabilirsek, bu farkındalığı oluşturabilirsek kendi topraklarımıza da bir anlamda sahip çıkmış olacağız." diye konuştu.
İKİLİ GÖRÜŞMELER
Fuar bünyesinde , katılımcı firmaların özellikle oteller ve süpermarketler ile anlaşmalar yaptığını, bireysel olarak da birçok insan buradaki stantlarda, kurdukları iletişimden biten balını, peynirini isteyebildiğini söyleyen Ali Çandır, bazı üreticilerin ihracaat yapmaya başladıklarını duyduklarını ve bundan son derece mutlu olduklarını kaydetti. Önceliklerinin insanlar üretmekten vazgeçmelerini önlemek olduğunun altını çizen ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır, kıyıda köşede kaldıkları ve pazarlama enstrümanlarını kullanamadıkları için, üretme şevkini kaybedenler olduğunu söyledi. Çandır " Biz şimdi bunlara cesaret vermeye çalışıyoruz. Bu fuarla beraber eskiden 5-10 olan internet satış oranları yüzlerce, binlerce internet ortamında satış oluyor. Bu fuarla birlikte AVM yasasına yöresel ürünlerin satılması ilgili maddeler girdi, yine fuarla beraber hemen hemen bütün yörelerde yerel yönetimler şu ya da bu şekilde yöresel ürünler pazarları kurmaya başladı. Bunun farkına vardık ve geliştirip önce kendi insanımıza daha sonra da yurt dışına ihraç etmek istiyoruz. Dünya da sentetikleşen, kimyasallaşan gıda ve kullanım eşyalarından insanoğlu uzaklaşmak istiyor. Bu ürünlerin hemen hemen çoğunluğu organik ya da organiğe yakın ürünler. Bunun için de pazarlarda talep görüyor ve AB’de coğrafi işaret almış ürünlere, üretici peşinen yüzde 20-25 daha fazla ödemeyi kabul ediyor. Dolayısıyla hem ürünümüzü daha iyi değerlendireceğiz hem de bu mirası dünyaya tanıtmış olacağız. Buna baktığımız zaman bir tanıtım çalışması, bir sosyal proje, bir ekonomik faaliyet, atalarımıza olan boynumuzun borcu diyebiliriz." dedi.
ESNAFI GÖZETİYORUZ
YÖREX'in fuar planlamasını yaparken esnafı zor durumda bırakmamaya özellikle gayret ettiklerini altını çizen ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır, Antalya dahil, farklı illerde kent merkezlerinde kurulan yöresel ürün fuarlarının esnafa zarar verdiğini söyledi. Bu tür fuarların kent merkezinin özellikle dışında kurulmasına özen gösterilmesi gerektiğini kaydeden Çandır " Şehir merkezinde, katılımcıların ve vatandaşın kolay ulaşabileceği yerlerde yaparsanız hem kaliteli malzeme gelmez, hem de esnafın işine darbe vurulur. Bizim fuarımıza vatandaşların katılımı ücretsiz ama ayakaltında bir fuar yapmıyoruz. Çünkü buraya gelen insanların gerçekten bu işin farkındalığını bilenler olması önemli. Şehir merkezinde bir bakkal ya da markete rakip olursanız elbette öncelik yöresel ürünler olacak ve esnafın işlerini aksatacaktır. Esnaf vatandaşın buzdolabının boşalmasını ve kendisinden alışveriş yapılmasını beklersen vatandaş, gerçek yöresel ürün olup olmadığını bilmediğimiz gıda ürünleriyle buzdolabını dolduracaktır" dedi.