Isparta’da giderek yükselen gayrimenkul piyasasındaki fiyatların bir noktada durarak istikrar oluşması gerektiğine dikkat çeken Yağmur Emlak yetkilisi Yeliz Kurt “Profesyonel emlak danışmanları üzerinden gayrimenkul satışları emlak piyasasında istikrar oluşmasına katkıda bulunur” dedi.
Türkiye’de son günlerde yaşanan dolarda kur artışı, altın fiyatlarındaki yükselme gibi nedenlerle tamda emlak piyasasının hızlanacağı dönem olarak görülen bahar aylarında bir durgunluk göze çarpıyor. Isparta’da giderek artan konut fiyatlarında artan inşaat girdileri, arsa payının yüksek olması ve yeteri kadar konut üretilememesi gibi nedenler sayılsa da profesyonel emlak danışmanı Yağmur Emlak yetkilisi Yeliz Kurt olaya farklı bir açıdan yaklaştı. Yeliz Kurt emlak fiyatlarında istikrar sağlanması ve ortalama bir rayiç bedel oluşması için emlak danışmanlığı sisteminin yerleşmesi gerektiğine dikkat çekti.
KOMİSYONCU DEĞİL EMLAK DANIŞMANI
Genelde bir işten emekli olmuş kişilerin ek iş olarak yaptığı bir meslek olarak görülen emlakçılık aslında emlak piyasasının oluşmasında da büyük önem taşıyor. Isparta’da çok sayıda emlakçı var. Bu emlakçıların bir bölümü sadece alım satım işinde aracılık yapan kişi yada diğer adı ile komisyoncu olarak değerlendiriliyor. Fakat bunun yanında birde profesyonel emlak danışmanlığı yapan kişi ve firmalar var. Sadece ev alım satımında aracı ve komisyoncu olmanın dışında profesyonel emlak danışmanlığı görevi yapan firmalardan Yağmur Emlak yetkilisi Yeliz Kurt ile emlak danışmanlığı ve insanların neden emlak danışmanı üzerinden çalışması gerektiğini konuştuk.
HER İKİ TARAFINDA KORUYUCUSU
Emlak danışmanlığının güven, istikrar, doğru yatırıma yönlendirme, gayrimenkulün doğru değer tespiti, güleryüz gibi bir dizi özelliği bir arada bulundurması gerektiğini belirten Yeliz Kurt “emlak danışmanı alıcı yada satıcıdan yana olmaz. Müşterinin talebini ve beklentisini anlayarak alım satım işinde her iki tarafında çıkarlarını koruyan bir unsur olmalıdır” dedi.
ÖLÜCÜLÜK EMLAKÇILIK DEĞİLDİR
Halk arasında ekonomik olarak sıkıntıda olan birinin gayrimenkulünü değerinin çok altında bir rakama almak olarak nitelendirilen ölücük terimini de değerlendiren Kurt “zor durumdaki bir kişinin elindeki gayrimenkulü çok düşük fiyata almak yada çok düşük fiyattan satılmasına aracılık etmek doğru değildir. Bu nedenle emlak danışmanlarında alıcı ve satıcı mutlaka karşı karşıya getirilir. Satacak kişi fiyatı ortaya koyar alacak kişi ile olana pazarlıkta biz sadece aranın bulunmasına yardımcı olmaya çalışırız. Satıcı malını kaça sattığını bilir, alıcıda gayrimenkulü kaçtan aldığını net olarak bilir” diye konuştu.
PROFESYONELLİK ŞART
Konut fiyatlarında dalgalanmanın önüne geçmek için müteahhit firmalarında ürettikleri konutun pazarlanmasında uzman emlak danışmanlığı firmaları ile çalışmaları gerektiğini söyleyen Yeliz Kurt “bugün bakıyoruz, çok büyük inşaat firmaları kendi emlak satış ofislerini oluşturuyor. Buralarda satılacak dairlerin özellikleri, fiyatları net olarak belli. Hiç kimse konut üretildiğinde o gayrimenkulün fiyatı ile ilgili farklı farklı fiyatlar ortaya koymuyor. Firma kendi belirlediği rakamlar arasında satışı yapıyor. Bunun daha küçük ölçekli müteahhit firmalar arasında da oturması gerekiyor. Yani bir yerde 10 daireli bir bina inşa eden müteahhit bu dairelerin maliyeti üzerinden fiyatları belilerleyerek emlak danışmanına devretmeli ve satışı emlak danışmanı üzerinden yaptırmalı böylece emlak piyasasında bir istikrar sağlanabilir” ifadelerini kullandı.
EMLAK DANIŞMANLARI FİYATLARIN OTURMASINI SAĞLAR
Emlak danışmanı ile çalışmanın daire fiyatlarında istikrarın oluşmasına katkı sağlayacağına dikkat çeken Yeliz Kurt “bir binada 400 bin TL’ye daire satılmasının yan taraftaki binada da dairelerin 400 bin TL’den satılacağı anlamının çıkması doğru değil. Bir binadaki dairenin yapım özellikleri, bina maliyeti gibi birçok kriter emlak danışmanları bilinir. Emlak danışmanı böylece rayiç bir bedel çıkararak hem alıcı hem de satıcının çıkarlarının korunmasına katkı yapar” dedi.
İYİ EMLAKÇI KİMDİR?
Kim hangi konuda bir ürün veya hizmet satın alacak olursa bu soruyu kendisine veya deneyimine güvendiği bir yakınına sorar aslında. Tanıdığın bir tesisatçı var mı? Yeni taşındım hangi marketten alışveriş yapıyorsun? Veya Sokak sokak dolaşmaktan ayağıma kara sular indi. Derdimi anlatamadım. Ben ne diyorum, adam beni neresi için çağırıyor. İyi bildiğin bir emlakçı var mı? dediğiniz veya bu derdini duyduğunuz bir çok dostunuz olmuştur. Yağmur Emlak yetkilisi Yeliz Kurt iyi emlakçı kimdir? Sorusunu şöyle yanıtladı.
Aslında hepimizin peşinde koştuğu şeyin adı: Fayda. Milyonlarca kavramın uçuştuğu yaşamda, en kısa zamanda cevabını aradığımız, algı radarımızın seçtiği kavram fayda.
Örneğin bir benzin istasyonunun iyiliğinin ölçüsü konumu, dünyadaki veya ulusal pazardaki stratejileri, personel kalitesi veya ürünün performansı gibi kriterlerle ölçülebilir veya rakipleriyle karşılaştırılabilir. Bağımsız araştırmalar, anketler yapılabilir. Bu durum bir çok sektörde benzer kriterlerle değerlendirilebilir.
Ancak sektörümüzde durum hiç de öyle değil. Çok farklı kriterler var. Biz kendimizce iyi değerlendirdiğimiz kriterleri yukarıdan aşağıya sıralayabiliriz; ama bu % 100 doğru değildir. Sadece bizim önceliklerimizdir.
Bir emlakçı; bilgili, gelişmeye açık, vizyon sahibi, tutarlı, kısa vadeli düşünmeyen, yeri geldiğinde menfaatini ikinci plana atabilen olduğu zaman güvenilir olur. Bu durum da zarar değil kazanç getirir. Nasıl ki bir ağaç budandığı takdirde daha sağlıklı büyürse, erdemli bir tüccar için de aynı durum geçerlidir.
Birçok kavramla iç içe ve tüketici bir yaşam sürdüğümüz günümüzde; iletişim her şeydir. Yaşadığınız çevrede merhabası bol olan, insanların, çevrenin sorunlarına duyarlı bir insan hatırlandığında güzel bir algı oluşturur. Bir emlakçı da müşterilerinin, dostlarının, çalışanlarının, meslektaşlarının güzel ve zor günlerini hatırlayabilirse; mesleği ile ilgili düşüncelerini, portföylerini, aradıklarını paylaşabilirse kalıcı ve akılda kalan olur.
Bir emlak firması için de ufak tefek değişikliklerle benzer durumlar geçerlidir. Sosyal medyada var olmak, sosyal duyarlılıklara destek verebilir olmak, pr yapmak, iyi bir lokasyonda ticaret yapmak, portföyünü ön planda tutabilmek, e-mailing, vb. yöntemler şüphesiz bir markanın önde olmasını sağlayan unsurlardır.
Bir bölgede emlak ararken veya emlağını satabilecek emlakçı ararken en önemli unsur çevrenizdeki memnun müşteri dostlarınızdan alacağınız memnun müşteri hikayeleridir.
Oysa günümüzde her bölgenin, her konunun uzmanı olan veya olduğunu iddia eden emlakçılar ve emlak firmaları var. Doğru firma, doğru kişi bulunursa etkin bir yöntem olduğunu düşünüyorum.