76 milyon vatandaşa yeni haklar getiren Tüketici Kanunu’nun uygulanmasına ilişkin yol haritası netleşti. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, yeni Kanun’un maddelerinin nasıl uygulanacağına yönelik yönetmelik taslaklarını önemli ölçüde tamamladı. Buna göre Abonelik sözleşmelerinde (elektrik, su, doğalgaz, telefon) faturanın zamanında ödenmemesi durumunda tüketiciden gecikme faizi dışında ücret, tazminat ve benzeri adlarla herhangi bir bedel alınamayacak.Tüketicinin kredi itibarının değerlendirilmesi sonucunun olumsuz olması halinde kredi verenin tüketiciyi ücretsiz olarak bilgilendirmesi gerekiyor.
ABONELİK CEZA ÖDEMEDEN SONLANDIRILACAK
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan abonelik sözleşmelerine ilişkin yönetmeliğe göre ise hizmete ilişkin ücretlendirme hizmetin tüketiciye fiilen sunulmasıyla başlayacak. Sağlayıcı sunmadığı hizmetin bedelini tüketiciden talep edemeyecek. Satıcı ile sağlayıcılar veya faturanın tahsilatı konusunda aracılık yapanlar, tahsilat işlemi sebebiyle tüketicilerden herhangi bir ad altında bedel talep edemeyecek. Fiilen kesilmeyen hizmetler karşılığında tüketiciden açma-kapama, kesme-bağlama ve benzeri isimler altında herhangi bir bedel alınmayacak. Belirli süreli abonelik sözleşmelerine sözleşmenin belirlenen süre kadar uzayacağına ilişkin hükümler konulamayacak. Tüketiciler, ödeme bildiriminde yer alan tutarın hatalı olduğu gerekçesiyle bildirimin düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde itiraz edebilir. Tüketici, belirsiz süreli veya süresi bir yıl ve daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına da sahip.
KREDİYİ ERKEN ÖDEYENE İNDİRİM YAPILACAK
Tüketici Kredisi Sözleşmeleri Yönetmeliği’nde yer alan bilgilere göre belirli süreli tüketicikredisi sözleşmelerinde faiz oranı sabit olarak belirlenecek. Sözleşmenin kurulduğu tarihte belirlenen bu oran tüketici aleyhine değiştirilemeyecek. Temerrüt hali de dahil olmak üzere, tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulanamayacak. Tüketici, 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin tüketici kredisi sözleşmesinden cayma hakkına sahip. Erken ödeme durumunda ise krediyi veren erken ödenen tutara göre gerekli tüm faiz ve diğer maliyet unsurlarına ilişkin indirim yapmakla yükümlü.
BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI ZORUNLU
Yönetmelik taslaklarında tüketici için en önemli konuların başında gelen, tamamlanamayan konutlarla ilgili düzenleme. Yönetmelik taslağına göre satıcının konut satışına başlamadan önce, konut adedi otuzun üzerinde olan projeler için bina tamamlama sigortası yaptırması zorunlu olacak. Böylece konut sektöründe geçmişte yaşanan tatsız olayların önüne geçilecek.
TÜKETİCİYE 14 GÜNDE CAYMA HAKKI
Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’ne göre kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak en az on iki punto büyüklüğünde, açık, sade, anlaşılabilir ve okunabilir bir şekilde sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı vasıtasıyla tüketicinin bilgilendirilmesi zorunlu. Tüketici, ondört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahip. Cayma süresi içerisinde tüketicinin açık onayı alınmaksızın hizmetin ifasına başlanılamayacak. Tüketici, sözleşmeyi sona erdirmek için sözleşmenin tesis edilmesini sağlayan yöntemden daha ağır koşullar içeren bir yöntem kullanmak zorunda bırakılamayacak.
Kaynak: Star - Ercan Baysal